Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Toekomstige helden van de weg kiezen steeds vaker voor elektrisch rijden

Toekomstige helden van de weg kiezen steeds vaker voor elektrisch rijden

Gepubliceerd op: 08-03-2024

Onlangs werden collega's Efrie en Stefan geïnterviewd over het onderwerp 'Elektrisch rijden'. In Oosterhout is het namelijk mogelijk om te lessen in een Tesla! Het interview lees je hieronder. 

OOSTERHOUT - Niet de peilstok aflezen maar de stekker in de auto steken. Een toenemend aantal automobilisten in spe kiest voor lessen in een elektrische wagen, waarin je zelf niet hoeft te schakelen. Op proefles in een stekkerauto.

Of de verslaggever even de motorkap van de elektrische lesauto wil opendoen, is de vraag. ,,Ha,’’ denkt hij aanvankelijk nog, ,,die zal vast achterin liggen, dus laat ik de kofferbak opendoen.’’ Maar nee hoor, de bagageruimte van de elektrische Tesla Model S ziet eruit als die van elke andere auto. Naar de voorkant dan maar. Onder de motorkap ligt ogenschijnlijk geen motor. Het is slechts een grote plastic behuizing met een grote inkeping voor de laadkabel en plek voor een sleepoog, een hulpstuk dat in de voorkant van de auto kan worden gedraaid in het geval van panne.

We zijn in Oosterhout, bij Verboon Wegwijze Opleiders om precies te zijn - een grote rijschool die deel uitmaakt van DON Opleidingen. Rij-instructeur Efrie van der Sanden besluit de verslaggever niet langer te laten zoeken naar de motor. ,,De motor zie je niet, die is weggewerkt achter de behuizing. De batterijen liggen op de bodem, onder de bagageruimte en passagiersstoelen.’’

Een meevallertje dus, geen moeilijke vragen over peilstokken of waar de bijvuldop van de olie zit. Binnenin eveneens geen ingewikkelde lampjes of metertjes op het dashboard. In het midden van het dashboard zit alleen een groot scherm, dat nog het meest weg heeft van een iPad. ,,Vooral jonge cursisten hebben dat in no-time door Het is eigenlijk net een mobiele telefoon’’, zegt Van der Sanden.

Elon Musk

Verboon/DON Opleidingen - ze zitten ook in Oud-Gastel, daar namen ze een paar jaar terug Autorijschool Peter Jansen over - biedt toekomstige automobilisten sinds 2021 de mogelijkheid te lessen in een Tesla. Het merk alleen al zorgt voor aanwas van veel leerlingen: voor veel jongeren is de stekkerauto van Elon Musk wat een Audi of BMW voor hun ouders was.

,,Maar het zijn niet alleen mensen zonder rijbewijs die hier komen lessen’’, zegt Van der Sanden. ,,Laatst nog kwam een oudere dame langs die een les nam. Ze heeft haar hele leven in een benzineauto gereden, maar heeft nu een elektrische auto besteld. Ze wil het elektrisch rijden in haar vingers hebben voordat haar auto straks wordt afgeleverd.’’

In veel opzichten is het rijden in een elektrische auto gemakkelijker dan in een benzineauto. Niet in de laatste plaats omdat dit type voertuig per definitie een automatische versnellingsbak heeft. Volgens het CBR, het instituut dat rijexamens afneemt, scheelt dat algauw tien lessen. Het nadeel van afrijden in een automaat is dat, als je eenmaal geslaagd bent, niet met een schakelauto de weg op mag. ,,Maar sommige cursisten nemen dat voor lief’’, zegt Van der Sanden. ,,Veel nieuwe auto’s, ook benzineauto’s, worden alleen nog maar geleverd met een automaat.’’

Vol met snufjes

Een ander verschil is dat in automaten slechts twee pedalen zitten: de ene om gas te geven, de andere om te remmen. De Tesla S - de Oosterhoutse rijschool heeft er twee, plus nog tien ‘gewone’ lesauto’s - zit vol met snufjes waardoor je in principe niet eens meer zelf hoeft te remmen, binnen de lijntjes hoeft te blijven of in te parkeren. ,,Al die snufjes zetten we af. Leerlingen moeten al die vaardigheden wel kennen, voor het geval als ze het onverhoopt niet doen. En ook als in hun eerste auto die opties niet zitten, moet ze veilig de weg op kunnen.’’

Van der Sanden geeft behalve les in elektrische wagens ook les in gewone benzineauto’s. De meest gemaakte fout bij de ‘ouderwetse’ auto’s is dat leerlingen de koppeling te vroeg laten opkomen. Het gevolg: de motor slaat af. Bij zijn ‘elektrische leerlingen’ komt hij weer een andere beginnersfout tegen: ze zijn zich niet altijd bewust van de power van een elektrische auto. Ze trekken veel sneller op dan benzine- en dieselauto’s, waardoor Van der Sanden geregeld een Max Verstappen-achtige start meemaakt. ,,Ook dat moet je onder de knie krijgen.’’

‘Goed opletten’

Toegegeven, het rijden gaat soepel en binnenin hoor je bijna geen geluiden. Een elektrische auto is in principe muisstil, maar de wet wil dat andere verkeersdeelnemers ‘m toch horen aankomen: daarom is er een geluidje ingebouwd. ,,Maar desondanks is ‘ie nog altijd veel stiller. Als stekkerrijder moet je dus goed opletten of iedereen je wel hoort aankomen. Maar daar staat tegenover dat je je veel meer kan concentreren op de weg - je hoeft immers niet te schakelen of op lampjes te letten.’’

Verboon/DON Opleidingen was destijds een van de eerste rijscholen in de regio die lessen in een elektrische auto aanbood. Waarom? ,,Omdat er vraag naar is en het schoner is,’’ zegt vestigingsmanager Stefan Poortvliet. ,,We staan voor opleiden met kwaliteit en veiligheid. Wij willen toonaangevend en innovatief zijn en aan de wensen van de leerlingen voldoen. Bovendien ligt het dak vol met zonnepanelen, dus we wekken zelf de elektriciteit op voor onze auto’s. Dat is toch alleen maar win-win?’’

Of heel het leswagenpark wordt vervangen door stekkerauto’s? ,,Het is natuurlijk de vraag hoe de markt zich ontwikkelt. Maar als vanaf 2035 in Europa nog alleen maar elektrische auto’s mogen worden verkocht, gaan we daar uiteindelijk wel naar toe.’’

Bron: https://www.bndestem.nl/oosterhout/het-dak-lag-toch-al-vol-met-zonnepanelen-en-dus-leert-deze-rijschool-haar-cursisten-rijden-in-een-stekkerauto~aa471785/