Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
MONO-zakelijk: veiligheid en duurzaamheid hand-in-hand met gefocust onderweg zijn

MONO-zakelijk: veiligheid en duurzaamheid hand-in-hand met gefocust onderweg zijn

Gepubliceerd op: 30-04-2024

Onlangs werd onze commercieel directeur Thom Dijkxhoorn geïnterviewd over MONO-zakelijk. DON Opleidingen is hier trots onderdeel van.

Rij MONO. Deze overheidscampagne vraagt verkeersdeelnemers zich niet af te laten leiden, met name door smartphones. Er is ook een zakelijk MONO-programma voor werkgevers. Dat gaat veel verder en stimuleert en faciliteert werkgevers om, vanuit hun rol en verantwoordelijkheid, afleiding in het verkeer tegen te gaan. Omdat dit vaak een onderdeel is van een breder mobiliteitsbeleid, koppelt MONO-zakelijk dit aan duurzaamheid, bereikbaarheid en aantrekkelijk werkgeverschap.

De afleiding door de mobiele telefoon tijdens het rijden, fietsen en lopen is groot en leidt geregeld tot ongevallen. En tot heel veel boetes: op de website van de politie staat te lezen dat er in 2023 bijna 200.000 bekeuringen zijn uitgedeeld voor bellen op de fiets of in de auto. Dit is ook het gevolg van een grotere pakkans doordat gebruik wordt gemaakt van MONO-cams, waarmee overtreders op afstand en geautomatiseerd beboet kunnen worden. MONO wakkert ongestoord rijden daarom aan.

Wat doe jij eigenlijk?

Een derde van alle gereden kilometers zijn zakelijke kilometers. Daarom is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ook een zakelijke MONO-variant opgezet. ,,Het programma richt zich op de verantwoordelijkheid die werkgevers. Ook zij kunnen immers een belangrijke rol spelen in het vergroten van de veiligheid in het verkeer door afspraken te maken met de eigen medewerkers”, zegt Dirk-Jan de Bruijn, programmadirecteur MONO zakelijk.

Licht gestegen

Eind 2021 heeft MONO-zakelijk een onderzoek laten uitvoeren om uit te zoeken hoe bewust werkgevers met deze onderwerpen omgaan. Onlangs zijn de resultaten van het vervolgonderzoek gepresenteerd en daaruit blijkt onder andere dat het percentage werkgevers dat maatregelen neemt tegen afleiding heel licht is gestegen, van 37 naar 39 procent. De Bruijn: ,,In de resultaten is zichtbaar dat leidinggevenden en werknemers die onderweg zijn minder met elkaar communiceren. Intern zijn er blijkbaar effectievere afspraken gemaakt. Daarentegen komt in de cijfers naar voren dat men wel meer met de klant communiceert onderweg.”

Gamification

,,Er moet dus nog meer aandacht naar uitgaan. Bijvoorbeeld door vanuit gamification te monitoren hoe een werknemer rijdt. Of verkeersveiligheid te borgen in het Arbobeleid van de onderneming. Je kunt zelfs denken aan beleid vanuit de inkoopkant: de opdrachtgevers stelt op dit gebied eisen aan de opdrachtnemer”, zegt De Bruijn.

Hybride werken werkt

Er zijn ook ontwikkelingen die misschien niet meteen onder het kopje verkeersveiligheid vallen, maar hier wel aan bijdragen. Bijna zestig procent van de werkgevers biedt bijvoorbeeld hybride werken aan, met meer aandacht voor thuis werken of eerst wat telefoontjes plegen en e-mail wegwerken en pas na de spits op pad gaan. Dit onder het motto ‘niet gereden kilometers zijn altijd nog de veiligste kilometers’. En de meest duurzame.

Duurzaamheid speelt flinke rol

Want ook duurzaamheid speelt een flinke rol bij MONO-zakelijk. ,,De mix verduurzaming , verkeersveiligheid en bereikbaarheid onderstreept dit belang: werkgevers gaven deze thema’s de volgende prioriteit: 43, 28 en 29 procent”, aldus De Bruijn. Bijna drie kwart van de werkgevers geeft aan elektrificering van het wagenpark als doel te hebben. Dit is een belangrijk thema, en moment, om verkeersveiligheid in mee te nemen. Rustig rijden betekent een veel groter actieradius en het is belangrijk dat medewerkers weten wat rijhulpsytemen wel en niet kunnen. Dat de auto je helpt om binnen de lijnen te blijven betekent bijvoorbeeld niet dat je kunt appen of vergaderen”, aldus De Bruijn.

Ambitie

,,Denken vanuit de werknemer is cruciaal. Zorg voor goede en veilige werkomstandigheden thuis en op kantoor. Daarnaast kun je nadenken over de ligging van het kantoor: is het goed bereikbaar met openbaar vervoer of fiets? Maak het mogelijk om buiten de spits te reizen, zorg voor een fietsenplan en de elektrificatie van het wagenpark. In een tijd dat het moeilijk is om aan personeel te komen, wordt aandacht voor veiligheid en duurzaamheid als positief ervaren. Dat hebben werkgevers ook ingezien. Binnen de groep werkgevers die maatregelen neemt tegen afleiding (39%) geeft tachtig procent aan dat goed werkgeverschap één van de motieven is.

Meer weten over MONO Zakelijk?

Op monozakelijk.nl is veel achtergrondinformatie te vinden. Inclusief inspiratieverhalen van werkgevers die MONO-zakelijk omarmen en een uitgebreide toolkit om veiligheid en duurzaamheid in het eigen mobiliteitsbeleid te integreren. Apps, adviesbureau’s, trainingen: er is meer dan voldoende hulp voorhanden op de website.

Rijles als voorbeeldles

DON Opleidingen is een landelijk opleidingsinstituut in Amsterdam, Naaldwijk en Oosterhout met meer dan honderd (beroeps)opleidingen rond bedrijfs- en verkeersveiligheid. Je kunt hier terecht voor diverse rijopleidingen, veiligheidstrainingen en nascholing code 95 voor beroepschauffeurs. ,,Onze ambitie is: 0 verkeersslachtoffers. Dit passen we in alle (rij)opleidingen toe. Vandaar dat we ons hebben aangesloten bij MONO-zakelijk. Focus je op het verkeer. Dat is ook onze mening”, zegt Thom Dijkxhoorn, commercieel directeur bij DON Opleidingen.

In totaal leidt het instituut jaarlijks zo’n 25 duizend leerlingen en cursisten op. Veel daarvan komen voor rijles en daarbij gaat het niet alleen over voertuigcontrole en verkeersregels. ,,Veel leerlingen zijn gewend om altijd bezig te zijn met hun mobieltje. Wij hameren er op: blijf van je telefoon af. Focus je op het verkeer. Onze instructeurs geven hierbij het voorbeeld en nemen niet op tijdens de les. Of zorgen eerst voor een veilige situatie om te kunnen bellen. Als instructeur ben je niet alleen verantwoordelijk voor je leerlingen, maar ook een voorbeeld”, zegt Dijkxhoorn.

,,En niet alleen de leerling die aan het rijden is”, vult de commercieel directeur aan, ,,Ook de leerling op de achterbank, die wordt thuisgebracht na de les, vragen we om te blijven opletten. Daar leer je ook van”.


Bron: De Ondernemer.
Foto: Bart Hoogveld